Reforma judiciara a inregistrat rezultate modeste, iar, in ceea ce priveste situatia dificila a resurselor umane din sistemul judiciar, nu s-a observat nicio imbunatatire efectiva, capacitatea sistemului judiciar fiind in continuare pusa la incercare printr-o pierdere neta de personal, se arata in raportul de evaluare al Comisiei Europene asupra justitiei. DNA are rezultate "convingatoare".

In raportul Comisiei se arata ca, din cauza perioadei electorale din a doua jumatate a anului trecut, s-a amanat dezbaterea in Parlament a proiectelor de lege privind Codul de procedura civila si Codul de procedura penala. Romania continua sa adopte masuri menite sa amelioreze consecventa jurisprudentei; cu toate acestea, nu s-a procedat inca la publicarea generala si continua a tuturor hotararilor judecatoresti. Au fost lansate, in schimb, alte initiative menite sa sporeasca eficienta procedurilor judecatoresti printr-o mai buna repartizare a volumului de munca al judecatorilor si prin transferarea sarcinilor administrative functionarilor din sistemul judiciar, insa deocamdata nu au putut fi inregistrate rezultate concrete in acest sens.

In ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei, raportul apreciaza rezultatele inregistrate de Directia Nationala Anticoruptie privind investigarea si judecarea cazurilor de coruptie la nivel inalt, rezultate care sunt in continuare convingatoare, si observa o consolidare continua a rezultatelor inregistrate de Agentia Nationala de Integritate in urmarirea administrativa a incompatibilitatilor, a conflictelor de interese si a averilor nejustificate. Datele privind masurile luate in vederea combaterii coruptiei la nivel local arata o crestere semnificativa a activitatii desfasurate de organele locale de urmarire penala. Ca raspuns la recomandarile formulate de Comisie, Romania a intreprins cateva masuri menite sa consolideze coordonarea si monitorizarea strategiei nationale anticoruptie pentru sectoarele vulnerabile si pentru administratia publica locala. In prezent, practicienii din domeniul juridic poarta discutii referitoare la un prim proiect al unui ghid destinat instantelor, care sa imbunatateasca consecventa, proportionalitatea si caracterul disuasiv al sanctiunilor aplicate in cazurile de coruptie. Cu toate acestea, intarzierile continue legate de judecarea cazurilor de coruptie la nivel inalt, la care se adauga inconsecventa si clementa de care dau dovada instantele in ceea ce priveste sanctiunile impuse, reprezinta in continuare provocari majore pentru Romania.

Care sunt urmatoarele etape?

Comisia solicita Romaniei sa confere o importanta nationala stabilirii unei cooperari stranse si constructive intre diversii actori politici si sistemul juridic pentru a sprijini reformele necesare. Romania trebuie sa isi intensifice, in special, eforturile menite sa asigure adoptarea rapida a proiectelor privind Codul de procedura civila si Codul de procedura penala, precum si legislatia de punere in aplicare si studiile de impact care se impun.

Comisia va continua sa acorde sprijin Romaniei in acest sens si va prezenta, in vara acestui an, o noua evaluare aprofundata a progreselor inregistrate.

Context

In cadrul mecanismului de cooperare si verificare, Comisia publica rapoarte de doua ori pe an. Aceste rapoarte au la baza contributii ale autoritatilor romane, ale serviciilor Comisiei, ale expertilor din statele membre, ale expertilor tehnici, precum si ale societatii civile.

Ultimul raport, publicat la 22 iulie 2009, a oferit o evaluare ampla a progreselor inregistrate in indeplinirea fiecaruia dintre cele patru obiective de referinta. In acest raport, se sublinia faptul ca Romania a reactionat in mod eficace la ingrijorarile exprimate de Comisie in februarie 2009 si, pe baza realizarilor anterioare, a imprimat un nou impuls reformei, in special prin adoptarea noului Cod civil si a noului Cod penal. Aceste tendinte, insa, nu aveau inca un fundament solid si ramaneau fragmentate. Principalele provocari cu care se confrunta Romania sunt jurisprudenta contradictorie, capacitatea insuficienta a sistemului judiciar, amalgamul legislativ si, in special, lipsa unui sprijin neechivoc al tuturor partidelor politice pentru procesul de reforma.

Intrucat se considera ca a trecut prea putin timp de la prezentarea acestui raport pentru ca Romania sa poata remedia aceste deficiente, iar Comisia sa isi poata revizui evaluarea, prezentul raport se limiteaza la o actualizare factuala a progreselor inregistrate. In mod deliberat, acesta nu prezinta o evaluare detaliata a rezultatelor inregistrate in cadrul fiecarui obiectiv de referinta, ci prezinta un rezumat al modului in care a evoluat situatia de la jumatatea anului 2009.

In cadrul mecanismului de cooperare si verificare au fost stabilite, pentru Romania, urmatoarele obiective de referinta:
1. asigurarea unei transparente si eficiente sporite a actului de justitie, in special prin consolidarea capacitatii si a raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea si monitorizarea impactului noului Cod de procedura civila si a noului Cod de procedura penala;
2. infiintarea, dupa cum a fost prevazut, a unei agentii de integritate cu responsabilitati legate de verificarea averii, a incompatibilitatilor si a potentialelor conflicte de interese, care sa emita hotarari cu caracter obligatoriu pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni cu caracter disuasiv;
3. pe baza progreselor inregistrate pana in prezent, continuarea realizarii unor anchete profesionale si impartiale pentru sesizarea cazurilor de coruptie la nivel inalt;
4. adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si de lupta impotriva coruptiei, in special in cadrul administratiei locale.

Raportul asupra Bulgariei

Raportul Comisiei pentru Bulgaria ia nota de faptul ca tara a lansat, in ultimele sase luni, o serie de initiative importante care demonstreaza vointa sa de reformare. In acelasi timp, raportul mentioneaza rezultatele inca mediocre obtinute de sistemul judiciar in ceea ce priveste investigarea, punerea sub urmarire si pronuntarea in cazuri de coruptie la nivel inalt si de criminalitate organizata.

In ultimele sase luni, Bulgaria a continuat sa desfasoare investigatii care au avut drept obiect instantele si parchetele, ceea ce a condus la formularea unei serii de recomandari si la initierea a unui numar din ce in ce mai mare de proceduri disciplinare impotriva magistratilor. De la jumatatea anului 2009, Bulgaria a dat curs anumitor recomandari ale Comisiei, in special printr-o initiativa de imbunatatire a procedurii anuale de evaluare a magistratilor, insa rezultatele acestei masuri nu pot fi inca evaluate. De asemenea, merita salutat faptul ca monitorizarea practicii judiciare a fost extinsa la mai multe cazuri la nivel inalt, insa continua sa se inregistreze intarzieri abuzive in anumite cazuri importante.

Bulgaria a lansat o reforma structurala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Autoritatii Nationale a Vamilor si a inceput lucrarile in vederea elaborarii unei strategii cuprinzatoare de lupta impotriva coruptiei si a criminalitatii organizate. Desi au fost raportate, in ultimul timp, mai multe investigatii si condamnari noi in cazuri de coruptie la nivel inalt si de criminalitate organizata, s-au inregistrat in continuare intarzieri in cazuri importante si, de la jumatate anului 2009, nu s-a pronuntat nicio condamnare intrun caz la nivel inalt. In ianuarie 2010, s-a produs un alt asasinat in plina strada legat de criminalitatea organizata.

- Raport intermediar al CE catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare